Jak redukować koszty w sezonowej działalności gospodarczej

Przedsiębiorcy, których działalność opiera się na sprzedaży, czy usługach sezonowych w szczególny sposób muszą dbać o stan swoich finansów. O wielu kwestiach należy pomyśleć wcześniej, zanim sezon rozpocznie się na dobre i firma zacznie przynosić dochody.

Działalność sezonowa nie jedno ma imię

Firm, które przynoszą okresowe zyski jest mnóstwo. Trudnią się sprzedażą pamiątek, lodów i napojów, odzieży sportowej, wynajmem sprzętu sportowego, wynajmem pokoi, świadczeniem usług gastronomicznych, opieką nad dziećmi, opieką nad zwierzętami, organizacją wycieczek lub zajęć rekreacyjno – sportowych, itd. Każda z nich ma specyficzne potrzeby i różne modele biznesowe. Jak zoptymalizować ich finanse?

Kwartalne opodatkowanie

Wybór opodatkowania raz na trzy miesiące wydaje się szczególnie trafny, gdyż pozwala na zebranie większej ilości faktur odzwierciedlających koszty firmy w dłuższym okresie. Długi czas pomiędzy datami dokonywania przelewu do fiskusa to także duży plus. Obie okoliczności wpływają na utrzymanie płynności finansowej przedsiębiorcy.

O tej formie rozliczenia podatku należy poinformować organy podatkowe na długo przed rozpoczęciem sezonu, tj. do 20 lutego każdego roku. Informację tę wykazuje się we wniosku CEIDG-1. Terminu nie muszą dotrzymywać tylko te firmy, które otworzyły się po 20 lutym, te zgłaszają kwartalny tryb rozliczeń podatkowych z chwilą zgłoszenia działalności gospodarczej.

Zawieszenie działalności tylko bez pracowników

Wiele firm sezonowych zostaje po zakończeniu okresu prosperity zawieszone. Przywilej ten dotyczy jednak tylko tych przedsiębiorstw, które nie zatrudniają pracowników. Jeśli więc do działalności w sezonie niezbędny jest personel należy zawrzeć umowy pozwalające na rozwiązanie stosunku pracy przed planowanym terminem zawieszenia działalności.

Obniżenie kosztów stałych

Duże oszczędności można poczynić obniżając koszty związane z opłatami za miejsce lub lokal, obsługę księgową, czy rachunek bankowy.

Większość miejscowości na długo przed rozpoczęciem sezonu ogłasza możliwość zakupu miejsca. Warto dobrze zorientować się w warunkach oferowanych w określonym miejscu. Nie zawsze najbardziej dochodowe będą stoiska znajdujące się na głównej ulicy handlowej. Często boczne uliczki są obsadzane za sumy dużo niższe, a przepływ turystów pozwala osiągnąć porównywalne zyski.

Warto również z zoptymalizować koszty związane z finansami firmowymi. Jeśli podpiszemy umowę z tanim biurem rachunkowym, a jednocześnie zadbamy o rachunek bankowy bez opłat, nie tylko zaoszczędzimy sporo gotówki, ale możemy zyskać dużą pomoc w prowadzeniu biznesu. Konkurencja wśród instytucji finansowych prowadzi do wzbogacania ich oferty o dodatkowe korzyści dla klientów. Zyskać możemy darmowe porady prawne i podatkowe, pomoc w zakładaniu firmy, dostęp do darmowych aplikacji umożliwiających fakturowanie sprzedaży, itp.

Tego rodzaju wydatki także lepiej zaplanować przed rozpoczęciem sezonu. Porównanie ofert poszczególnych biur, czy banków daje możliwość wybory tych, którzy przy tej samej cenie, co konkurencja, proponują znacznie więcej.

 

 

 

Możesz zostawić wiadomość, lub informacje zwrotną (trackback) do własnej strony.

Zostaw odpowiedź

Powered by WordPress